Tarjousvaiheessa luotu mielikuva täyttyi ja ylittyikin

Opteam on yksityisomisteinen henkilöstöpalveluyritys. Sen pääliiketoiminta-alueet ovat rekrytointi, henkilöstövuokraus, henkilöarvioinnit, henkilöstön kehittämisen ja sopeuttamisen sekä työkykyjohtamisen palvelut. Opteam on yksi toimialansa suurimmista yrityksistä Suomessa ja sillä on yli 30 toimipisteitä ympäri Suomea.

Opteamin ja DataCenter Finlandin yhteistyö alkoi elokuussa 2014, kun silloisen kumppanin palveluiden piirissä olleet verkkosivut olivat käyttökatkon vuoksi pois käytöstä useita päiviä. Liiketoiminnan kriittisimpiin palveluihin eli Opteamin verkkosivujen ja siellä olevien rekrytointiin liittyvien palveluiden käyttö häiriintyi pahasti. Ensivaiheessa DataCenter pystytti verkkosivut ja palvelut takaisin toimintakuntoon vuorokaudessa. Kun liiketoiminta rullasi moitteettomasti, alettiin kokonaisuutta tarkastelemaan tarkemmin.

”Olimme tutustuneet DataCenteriin jo aiemmin ja tehneet kartoitustakin, mutta kriisitilanteessa saatu nopea palvelu sai meidät katsomaan yhteistyötä tarkemmin. Tarpeemme oli selvä ja yhteisen sparrailun kautta päädyimme privaattipilviratkaisuun. Palvelumalli kuulosti niin hyvältä, että sitä piti vertailla parin kilpailijan vastaavaan ehdotukseen. Aiempien palveluiden kustannukset puolittuivat, kun eri puolille ripotellut palvelut keskitettiin yhteen paikkaan. Lopulta DataCenterin maine luotettavana toimijana sekä hintataso ratkaisivat palvelusopimuksen heidän edukseen”, kuvailee Opteamin ICT Manager Heikki Paananen.
 

Tarjousvaiheessa luotu mielikuva täyttyi ja ylittyikin
 

Koska Opteamilla oli ollut useampikin huono kokemus ulkoistuskumppaneista, nousivat tärkeiksi valintakriteereiksi palveluiden käytettävyys ja ylipäätään palvelun saaminen sekä kumppanin luotettavuus ja kyky kehittää olemassa olevaa ympäristöä eteenpäin. Korkean prioriteetin asioita löytyi myös asioiden jouhevasta edistämisestä, vasteaikojen nopeudesta sekä ennen kaikkea kustannustehokkaasta alustasta, jossa on jousto- ja käyttövaraa vielä pitkäksi aikaa eteenpäin. Suuri plussa oli myös, että Service Desk ja Opteamin palvelut sijaitsevat Suomessa ja tukea saa nopeasti henkilöltä, joka tuntee rakennetun ympäristön sekä puhuu suomea.

DataCenter Finland on vastuussa Opteamin palkkaohjelman, dokumenttien hallinnan, verkkosivu-jen ja rekrytointiportaalin palveluiden alustan tarjoamisesta. Alustaratkaisua täydennettiin turvallisuuden lisäämiseksi varmistus- ja valvontapalveluilla sekä Windows-käyttöjärjestelmä- ja SQL-lisensseillä. Lisenssikustannuksissa saavutettiin merkittäviä säästöjä palveluiden uudelleen ryhmittelyllä. Palveluiden luotettavuutta lisää usean eri operaattorin tietoliikenneyhteyksien käyttö. Uusia kehitysaihioita on jo työnalla. Palveluiden lisääminen onnistuu toimivan alustan päälle mallikkaasti.

”Ostamamme ratkaisu on tuonut IT:n näkökulmasta ennen kaikkea helppoutta. Meillä on yksi kumppani, jonka kanssa henkilökemiat ja luottamus toimivat hyvin. Palveluiden skaalautuvuus onnistuu jouhevasti, voimme nostaa ja sulkea palveluitamme. Samalla myös kustannukset joustavat, palveluiden käytön ja tarpeittemme mukaan. Jos meillä ei olisi DataCenterin palvelua, ei meillä olisi liiketoimintaakaan. Ostettu alusta toimii niin kuin kuuluukin. Saan nukkua yöni hyvin,” summaa Paananen yhteistyön lopputulosta. 

Heikki Paananen, ICT Manager, Opteam

Konesalipalvelut