Toyota Finland haluaa varmistaa järjestelmien tiedot kotimaahan

Toyota on yksi maailman suurimmista autovalmistajista ja tällä hetkellä markkinajohtaja Suomessa. Toyota Auto Finland Oy on Toyota Motor Europen omistama yritys Suomessa. Yhtiöön kuuluu myös Toyota Autotalot Oy. Suomessa toimii lisäksi Toyota Finance Finland Oy, joka kuuluu kansainväliseen Toyota Financial Services -ryhmään. Tätä nykyä Suomen liikenteessä on kutakuinkin 410 000 Toyota-merkkistä autoa.

Toyota Auto Finland Oy halusi varmistuspalvelut kotimaiselta kumppanilta sekä myös varmistaa Suomessa sijaitsevien järjestelmien tiedot Suomeen. Varmistuspalveluiden uudelleenarviointi tuli ajankohtaiseksi, kun Toyotan ICT-palveluiden hankintaa alettiin keskittää, Suomen sijaan, Eurooppa-tasoisen IT-yksikön vastuulle. Toyotan palvelujen hankinta kapasiteetin osalta on menossa, enenevässä määrin, pilveen ja ulkoistetun konesalipalvelun piiriin. Näin ollen varmistuspalveluympäristöjäkään ei ole järkevää enää rakentaa itse.

Olemassa olevat varmistusjärjestelmät olisivat tulleet vaatimaan merkittävää päivitystä ja suuria investointeja seuraavan muutaman vuoden kuluttua. Varmistusten sijainnissa tuli huomioida Toyota Finance Finland Oy:n eli rahoitusyhtiön liiketoiminnan säädökset sekä lainsäädännön asettamat tiukat vaatimukset.

Etsimme kumppania, jonka palvelujen tuotannossa käyttämä teknologia, luotettavuus ja hinta kohtaavat toisensa. Harkinnassa oli arkkitehtuuriltaan hyvinkin erilaisia vaihtoehtoja. Uusi valittu varmistusteknologia on hyvin erityyppinen kuin aiempi ratkaisumme. Valitun varmistuspalvelun vuoksi joudumme myös miettimään varmistusstrategiamme uudelleen, jotta pääsemme ottamaan koko uuden teknologian tuoman hyödyn irti,” kertoo Toyota Auton tietohallintojohtaja Kim Laine päätöksentekoon vaikuttavista tekijöistä.

DataCenter Finland tuki Toyota Auton päätöksentekoa tarjoamalla heille varmistuspalvelun koekäyttöä. Toyota Auto sai hankkia kokemuksia sekä testata kuinka palautukset ja raportointi uudella teknologialla onnistuvat pienissä paloissa.

”Kokeilimme varmistuspalvelua muutamiin, vähemmän kriittisiin palveluihimme ja hankimme kokemuksia sen käytöstä.  Vasta sitten siirryttiin kriittisempien palveluiden varmistuksessa uuden teknologian käyttöön”, Laine kuvailee asteittaisen käyttöönoton kokemuksia.

 

Uudella toimintatavalla vapautetaan resursseja enemmän liiketoimintoja tukevaan toimintaan

Palvelun toimittajan valinnassa oleellista Toyota Autolle oli, että valittu kumppani on sopivan kokoinen, ja että heillä on luottamus kumppanin liiketoiminnan jatkuvuutta sekä palvelutuotannossa käytettyjä teknologiavalintoja kohtaan. Lisäksi hinnan tuli olla sopiva suhteessa siihen vaihtoehtoon, että varmistuspalvelut tuotettaisiin itse. Uusi varmistuspalvelu mahdollistaa nyt erilailla Recovery Site –toiminnot.

Katastrofitilanteita varten voidaan suunnitella nyt kokonaisuus, jossa liiketoiminnot voidaan palauttaa nopeasti uudelleen toimintaan. Disaster –tilanteessa rahoitusyhtiö voi jatkaa liiketoimintaansa melkein mistä tahansa, koska tiedot on nyt varmistettu DataCenter Finlandin konesaliin.

”Nyt meidän ei tarvitse tehdä investointeja infrastruktuuriin, koska ostamme varmistuksen palveluna. Samalla uusi toimintatapa vapauttaa henkilöstöresursseja enemmän liiketoimintoja tukevaan toimintaan ja oman ydintekemisemme pariin”, Kim Laine lopettaa.

 

Lue lisää varmistuspalveluistamme.