Teknologia-alan pörssiyhtiö sai julkipilvestä potkua palvelukehitykseen

Haaste: Teknologia-alan pörssiyhtiön sisäistä IT-palvelukehitystä hidastivat perinteisen hosting-mallin rajoitteet. Lisäksi prosessit olivat kustannustehottomia.

Ratkaisu: Palvelinkapasiteetti hankittiin Azure-julkipilvestä, palvelinten ylläpito, asiantuntemus ja pilvikyvykkyys puolestaan DataCenter Finlandilta, joka pystyy vastaamaan asiakkaan tarpeisiin ketterämmin ja joustavammin kuin perinteiset hosting-kumppanit.

Asiakas on merkittävä suomalainen teknologia-alan asiantuntijayritys ja pörssiyhtiö, jonka asiakkaat toimivat mm. kaivos- ja metsäteollisuudessa. DataCenter Finlandilta asiakas ostaa palvelinkapasiteettia Azure-julkipilvestä, palvelinten ylläpidon ja monitoroinnin sekä asiantuntijapalveluita. 

Haasteena kasvavat kustannukset ja palvelukehityksen hitaus

"Perinteisessä hosting-palvelussa tuli yksinkertaisesti katto vastaan sekä tehokkuuden että kustannusten suhteen", kertoo asiakasyrityksen ICT-infrasta vastaava henkilö.

Kuten monella muullakin suuryrityksellä, myös asiakasyrityksessä bisnessovellukset pyörivät aiemmin perinteisessä konesalissa niille dedikoidussa ympäristössä. 
Yksi syy uuden ratkaisun etsimiseen oli kustannustehokkuus, sillä perinteisessä hosting-ratkaisussa ei voi loputtomiin löytää uusia, aiempaa kustannustehokkaampia toimintatapoja.

Ennen kaikkea asiakasyritys kaipasi kumppaniltaan kuitenkin ketteriä toimintamalleja, sillä liiketoiminnan kehittämisen ja projektien etenemisen kannalta on ongelmallista, jos ohjelmistokehittäjät joutuivat odottamaan uuden koneen käyttöönottoa tai muutospyynnön läpimenoa viikkoja. 

"Monimuotoisessa ja globaalissa toimintaympäristössä projektien suunnittelujaksot ovat lyhyitä ja intensiivisiä, joten tarve voi periaatteessa syntyä jopa yön aikana. Viikkojen odotusaika aiheuttaa huomattavia viivästyksiä projekteihin."

Ratkaisu: joustava kumppani ja henkilökohtainen palvelu

Asiakas oli jo aiemmin ottanut käyttöön Office 365-pilvityökalut, joten työkuormien siirtäminen konesalista Azureen oli luonteva jatkumo. Välikädeksi tarvittiin kuitenkin luotettava ja asiantunteva pilvikumppani, sillä julkipilvestä puuttuvat hosting-palvelun ylläpito- ja hallintapalvelut.

Osaavan ja joustavan kumppanin avulla asiakas voi kehittää liiketoimintaa entistä paremmin omilla ehdoillaan. Suurin hyöty tulee siitä, että DataCenter hoitaa erityisosaamista vaativan työn, kaikkea pilvikyvykkyyttä tai resursseja ei tarvitse löytyä asiakkaan omasta IT-tiimistä, vaan resurssit ja asiantuntemus hoituvat palveluntarjoajan kautta.

"Halusimme ja saimme joustavan asiantuntijakumppanin, jonka kanssa pystyy keskustelemaan joustavista sopimusmalleista ja ratkaisuista."

"Tavoitteemme oli nopeuttaa palvelukehitysprojekteja, tuoda mukaan mahdollisimman paljon self service -toimintamalleja ja automaatiota sekä keventää sisäisiä prosesseja ja infrastruktuuritiimin työkuormaa, ja tavoitteen mukaisella tiellä ollaan."

Jos asiakasyrityksessä nousee esimerkiksi tarve kolmannen osapuolen palvelulle, se voi itse toteuttaa ratkaisun, joka sijoitetaan DataCenterin palvelimille ja DataCenter toimii prosessissa konsultatiivisena kumppanina. 

Tärkeää asiakkaan näkökulmasta on ollut myös DataCenterin kyky reagoida toisinaan nopeallakin aikataululla muuttuviin tarpeisiin – sekä tietenkin se, että DataCenterin asiantuntija on aina tarvittaessa saatavilla henkilökohtaisesti puhelimen päähän. 

"Halusimme ja saimme joustavan asiantuntijakumppanin, jonka kanssa pystyy keskustelemaan joustavista sopimusmalleista ja ratkaisuista. Erityiskiitos kuuluu kuitenkin nykyiselle yhteyshenkilöllemme Minna Mäkitiuralle, jonka kanssa yhteinen suunta ja tahtotila hahmottui nopeasti!"

Jätä yhteystietosi niin olemme sinuun yhteydessä
Janne
ja muut asiantuntijamme ovat valmiina vastaamaan.
janne-saarimaki

Lue myös näiden asiakkaiden kokemuksia